سرویس اصلی
یادداشت به مناسبت روز جهانی‌ غذا

طعام زمینه ساز تقرب است

طعام زمینه ساز تقرب است
(چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) ۱۳:۳۷

یکی از اموری که در هدایت انسانها و تقرب به خداوند تأثیری بسیار اساسی دارد، غذای انسان است؛ خداوند فرموده‌: «فلینظر الانسان إلی طعامه» (سوره عبس/ آیه ۲۴) قرآن، کتاب هدایت است و هر آنچه که اشاره می‌کند قطعا مؤثر در هدایت است؛ پس معلوم می‌شود توجه به غذا تأثیری اساسی در هدایت انسان دارد.

به گزارش سرویس مسجدپژوه پایگاه تخصصی مسجد، ۲۵ مهر ماه «روز جهانی غذا» نامگذاری شده است. یکی از اموری که در هدایت انسانها و تقرب به خداوند تأثیری بسیار اساسی دارد، غذای انسان است؛ به همین جهت، در جای جای قرآن کریم در این زمینه، اشارات متعددی مطرح شده است؛ از جمله فرموده‌: «فلینظر الانسان إلی طعامه» (سوره عبس/ آیه ۲۴) قرآن، کتاب هدایت است و هر آنچه که اشاره می‌کند قطعا مؤثر در هدایت است؛ پس معلوم می‌شود توجه به غذا تأثیری اساسی در هدایت انسان دارد.

مسجد به عنوان خانه خدا و محل عبادت و اظهار عبودیت نسبت به خداوند باید هر آنچه را که زمینه ساز تقرب به خداوند و هدایت انسان است، در جامعه نهادینه سازی کند. چنانچه گفته شد غذای انسان دخلی اساسی در سرنوشت و هدایت او دارد؛ لذا می‌طلبد که مساجد نقش مؤثری در این زمینه ایفا نمایند؛ از جمله می‌توان با برگزاری جلسات آموزشی و تکثیر جزوات مناسب و معرفی کتاب و برگزاری مسابقات و طرح‌های متنوع دیگر، گامی اساسی در این زمینه برداشت.

در زمینه غذا دو محور اساسی باید به مردم آموزش داده شود:

۱- نوع و کیفیت غذا: این دو مقوله آنقدر مهم‌اند که در روایات از خوردن غذای دشمنان خدا نهی شده است: «...و لا تَطعموا مَطاعِمَ أعدائی ... فَتَکُونوا أعدائی کما هُم أعدائی» (وسائل‌الشیعه، ج ۱، ص ۱۱۱، ح ۱۱) از دیدگاه روایت مذکور، یکی از اموری که موجب ایجاد عداوت با خداوند متعال می‌شود، خوردن غذای دشمنان خداست. بنابراین، نوع غذا می‌تواند انسان را از خدا دور کند و یا متقرب به او بسازد. غذای مناسب، روح و جسم انسان را می‌سازد.

مساجد باید مبتنی بر آموزه‌های قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام غذای مناسب برای تقرب انسان به خداوند را به جامعه معرفی نمایند. 

۲- آداب غذا: دومین نکته در غذا این است که آداب غذا و چگونگی غذا خوردن باید مورد آموزش قرار گیرد. این امر در آموزش و پرورش، مورد غفلت است و مساجد باید این خلأ را پر کنند. عدم رعایت آداب غذا، علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی و بیماری‌ها، موجب ایجاد مشکلات روحی، روانی و اخلاقی نیز می‌شود. رعایت این آداب علاوه بر تأثیرات جسمی، قطعا در انسان‌سازی نیز نقش جدی دارد وگرنه در آیات و روایات به ذکر آن پرداخته نمی‌شد. برخی از این آداب به شرح زیر است:

۱- جویدن غذا

۲- خوردن به وقت گرسنگی، نه پیش از آن

۳- دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل

۴- پرهیز از خوردن غذا بر روی غذا؛ از اهل بیت علیهم‌السلام روایت شده که «الداء الدویّ ادخال الطعام علی الطعام» (موسوعه الاحادیث الطبیه، ج ۲، ص ۴۲۹) بدترین عامل بیماری، خوردن غذا بر روی غذایی است که هنوز هضم نشده است.

تعداد بازدید : ۳۴

تازه ترین

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

پربازدیدترین