سرویس اصلی
گزارش، سردرگمی دشمن از نماز عید فطر ۱۴۰۲

چرا فردا باید در نماز عیدفطر شرکت کنیم؟

چرا فردا باید در نماز عیدفطر شرکت کنیم؟
(سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) ۱۲:۴۹

دینداری در ذات انسان ها است و فطرتشان میل به خدا دارد، منتها شیطان و یاران انسانی اش مدام در حال ایجاد مانع هستند برای دور کردن انسان از دین؛ وحدت انسانی حول آموزه های دینی و اخلاقی شکل می گیرد. دشمنان خدا از وحدت دینی انسان ها هراس دارند.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ نماز عید فطر را نباید خلاصه در جمعیت انبوه روزه داران در مصلای امام خمینی(ره) ببینیم... نمازی که از مصلی و مساجد گرفته تا شهرک اکباتان و کشورهای مسلمان و آن جمعیت پانزده هزار نفری کشور سوئد تصویری از آینده جهان برای ما ایجاد کرد. دینداری در ذات انسان ها است و فطرتشان میل به خدا دارد، منتها شیطان و یاران انسانی اش مدام در حال ایجاد مانع هستند برای دور کردن انسان از دین؛ وحدت انسانی حول آموزه های دینی و اخلاقی شکل می گیرد. دشمنان خدا از وحدت دینی انسان ها هراس دارند.

نماز عید فطر به‌ امامت امام خامنه‌ای برگزار می‌شود

 

 راهبرد رهبر انقلاب درباره زندگی سلایق مختلف مردم در کنار هم

تاکید بر هماهنگی در اجزای یک جامعه و حفظ وحدت‌ملی از لوازم مهم توسعه هر ملتی است و هیچ عقل سلیمی که خیرخواه یک اجتماع انسانی باشد، منادی تفرقه در اجزای آن نخواهد بود. با‌ این‌حال تاکید بر حفظ وحدت در یک جامعه به‌معنای این نیست که شهروندان آن باید عقاید و نظرات یکسانی نسبت به پدیده‌های پیرامونی خود داشته باشند، چون این یکدستی نه امکان‌پذیر است و نه به صلاح آن جامعه خواهد بود. ضمن اینکه در تحلیل رفتار اجتماعی مردم ایران باید این نکته را در نظر داشت که این ضرورت عقلی و اجتماعی به‌صورت تاریخی شکل گرفته که تاکید بر وحدت با تاکید بر ضرورت کثرت در جامعه، منافاتی ندارد

در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که پوشش رسانه‌ای نماز عیدفطر بار دیگر باعث سردرگمی رسانه‌های خارجی شده است. جالب اینکه حضور گسترده مردم در آیین شب‌های قدر هم با چنین واکنشی همراه بود. البته این استقبال گسترده مردم برای حضور در یک آیین دینی، دور از انتظار نبوده و نیست اما آن چیزی که باعث حیرانی جریان رسانه‌ای خارج‌نشین شده به‌خاطر تحلیل‌های نادقیقی است که جریان اپوزیسیون از واقعیت امروز جامعه ایران مخابره می‌کند.

جریان اپوزیسیون نمی‌خواهد یا نمی‌تواند تمام واقعیت جامعه ایران را به‌خوبی هضم کند و به‌خاطر همین در بیشتر مواقع دیگران را گرفتار خطاهای راهبردی می‌کند. کاری که جریان‌های مخالف حاکمیت دینی می‌کنند، این است که روی گسل‌های اجتماعی انگشت بگذارند و با تشدید دوقطبی‌ها به‌دنبال منافع‌ سیاسی‌شان باشند، اگر هم اعتراضات را برجسته می‌کنند به‌خاطر بهره‌کشی از این فضای اعتراضی است. نتیجه چنین بازنمایی تک‌بعدی‌ای از مسائل یک جامعه، چیزی نمی‌شود جز نادیدن همه واقعیت‌های آن جامعه و همان خطاهای راهبردی

جریان اپوزیسیون خارج‌نشین بعد از اتفاقات پاییز 1401 به کمک انواع روش‌های رسانه‌ای به‌دنبال القای این بود که عمده اعتراضات جامعه ایران در نسبت با حذف حاکمیت دینی و حتی اعتراض به ارزش‌های دینی جامعه ایران تعریف می‌شوند. اما حالا سوال و تناقض آشکاری که پیش می‌آید، این است که در مواجهه با حضور گسترده مردم در آیین‌هایی همچون برپایی نماز عیدفطر چه تحلیلی را می‌توانند ارائه کنند

البته ارائه راه‌حل براساس توصیف‌های تک‌خطی و کلیشه‌ای فقط متوجه جریان رسانه‌ای خارجی و اپوزیسیون خارج‌نشین نیست؛ در داخل کشور هم جریان‌هایی هستند که نسبت دقیقی با واقعیت‌های امروز جامعه ایران ندارند و نمی‌توانند از زوایای مختلفی پدیده‌های اجتماعی را تحلیل کنند. اسفند سال گذشته گزارشی در «فرهیختگان» منتشر شد که برآمده از یافته‌های آماری یک مرکز مطالعات فرهنگی بود؛ مرکز مطالعات فرهنگی تیام برای پژوهش‌شان سراغ بانوانی در شهر تهران رفته بودند‌ که از منظر عرف حجاب کامل نداشتند.

 

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 

نتایج قابل‌تامل بود و براساس این نظرسنجی 88 درصد از این زنان اعلام کردند که خدا را در زندگی روزمره خود احساس می‏کنند. نمود رفتاری احساس خداوند در زندگی روزمره هم با انجام واجبات مثل نماز قابل‌تأمل است. ضمن اینکه در این پژوهش آمده بود که 51.1 درصد از این بانوان اهتمام ویژه‌ای به انجام نمازهای واجب روزانه داشتند. با درک و تامل در چنین نتیجه‌ای است که دیگر حضور زنان کم حجاب در آیین‌های مذهبی همچون نماز عیدفطر تعجب‌آور نخواهد بود.

از نتایج قابل‌توجه دیگر همان نظرسنجی این بود که 64.5درصد از زنان کم‌حجاب با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند. با توجه به اینکه 88 درصد این زنان خداباورند پس نمی‏توان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشه ‏های ضدحاکمیت دینی و کشف حجاب دارد، بلکه همین بانوان علی‌رغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساخت‏ های رسانه ‏‏ای دارند

براساس آن چیزی که در اتفاقات و مناسبات داخل ایران رخ می‌دهد باید گفت که ما با یک ساختار پیچیده مواجهیم و ارائه راه‌حل برای مسائل امکان‌پذیر نیست، مگر از جانب کسانی که مماس با واقعیت‌ها، جامعه امروز ایران را شناسایی و رصد کنند. کاری که ظاهرا برخی جریان‌های داخلی و البته اپوزیسیون خارج‌نشین، بنابر منافع سیاسی‌شان از آن پرهیز دارند و به‌دنبال توصیف‌های تک‌خطی و کلیشه‌ای هستند

شاید شما هم عکسی را که این روزها در فضای مجازی از نماز عید سعید فطر منتشر شده است، دیده باشید. عکسی که از بالا و صفوف نماز گرفته شده و یکپارچگی را نشان می‌دهد، عکس‌های دیگری هم از این نماز منتشر شده که نشان می‌داد، مردم با سلایق مختلف درکنار یکدیگر نماز می‌خوانند، مصاحبه‌هایی که در رسانه‌ها هم منتشر شد، همین را می‌رساند و اتفاقا صحبت‌های رهبری هم این موضوع را تایید کرد. همگرایی و همراهی در جامعه می‌تواند مردم را کنار هم نگه دارد و آنها را برای تعالی نام وطن همراه کند. در متن پیش‌رو سعی کردیم نکاتی را بگوییم که می‌تواند به این وحدت در جامعه کمک کند
 
واکنش کاربران فضای مجازی

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

 

 سردرگمی دشمن از نماز عید فطر همراه با واکنش مردم

تصاویر بیشتر را اینجا ببنید

زندگی همراه با مهربانی 

مهربان بودن یک ویژگی بسیار مهم است که در این روزگار به آن بسیار نیاز داریم، رهبر انقلاب در خطبه نماز عید فطر از مردم خواستند با مهربانی کنار هم زندگی کنند، این روزها بسیار نیاز به مهربانی، مهربانی کردن و مهربانی دیدن داریم، تا حال‌مان خوب شود، زمانی می‌دیدیم که مردم دیواری را در سطح شهر راه‌اندازی کردند و با گذاشتن وسایلی که نمی‌خواستند آنها را به دیگران هدیه می‌‌دادند، مهربان بودن به معنای این است که با افراد دیگر ارتباط بهتری برقرار کنیم؛ صبر بیشتری داشته باشیم، مهربان بودن یک بازی برد-برد است، در نتیجه می‌توانیم احساس شادی بیشتری داشته باشیم. پیامبر اسلام(ص) کاری که در قالب رسالت خویش انجام داد، این بود که در جهان بشری بتواند اخلاق و مهربانی را حاکم کند. چیزی که امروزه جامعه بشری از آن رنج می‌برد بی‌اخلاقی و نامهربانی است. پیامبر(ص) خیر و نیکی را در جماعت و وحدت و تفرقه و جدایی را عامل عذاب می‌دانستند

جامعه دین‌مدار میل به وحدت دارد

اهمیت مساله وحدت در جامعه دین‌مدار، از آنجا مشخص می‌شود که در بیشتر تاکیدات و آیات قرآن، مسلمین را به وحدت دعوت کرده‌اند و در بعضی روایات که از ائمه(ع) نقل شده بر مساله وحدت و دوری از تفرقه تاکید شده است. قرآن مسلمین را به وحدت و برادری دعوت می‌کند و از آنها می‌خواهد که از تفرقه و اختلاف پرهیز کنند. از نظر قرآن، مومن برادر مومن است و وظیفه برادر آن است که برادرش را یاری کند و به‌خصوص در مقابل دشمن واحد، متحد و همدل باشند

پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) نیز در گفتار و کردار خود مسلمانان را به اتحاد، انسجام و برادری دعوت کرده‌اند. براساس دستورات اکید قرآن و معصومین(ع) در‌مورد اهمیت حفظ وحدت. امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی هم به مساله وحدت و به‌ویژه وحدت اسلامی تاکید زیاد داشتند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم وحدت یکی از مظاهر اصلی جامعه معرفی شد، امام خمینی در سخنان خود، هم به مساله وحدت ملی در داخل کشور و بین تمام اقوام و اقلیت‌ها اشاره داشته‌اند و هم به وحدت اسلامی بین کشورهای اسلامی و مسلمانان درمقابل ابرقدرت‌ها، تاکید کرده‌اند. ایشان رمز پیروزی مردم ایران را در انقلاب اسلامی، وحدت کلمه معرفی کردند. امام به مساله انسجام و وحدت مسلمین توجه بسیار داشتند. اگر بخواهیم به‌صورت کلی بگوییم جامعه‌ای که دین‌مدار اصلی آدم‌ها می‌شود، باید متفاوت با جوامع دیگر باشد. رفتار و سلوک مردم با یکدیگر در این جامعه بسیار مهم است. اینکه در برخوردها، تمام نکاتی که یک جامعه اسلامی برای مردمش وضع کرده است، باید مورد‌نظر قرار بگیرد

تاکید بر ظرفیت‌های ملی میهنی 

ایران به‌دلیل موقعیت خاص طبیعی، جغرافیایی و سیاسی خود، حوادث پرشماری را از سر گذرانده است. آنچه البته این کشور را در برابر هجوم‌ها و ایلغارهای گسترده همچنان پا برجا نگه داشته، هویت ملی و ایرانی آن بوده است؛ هویتی که در قالب زبان فارسی خودش را حفظ کرده است. این زبان چه در آن روزگارانی که کوروش و داریوش بدان سخن می‌گفتند و اعلامیه‌ها و منشورها و فرمان‌های‌شان را بر پیشانی صخره‌ها و ستون‌ها حک می‌کردند و چه آن زمان که فردوسی، حماسه خود را با آن می‌سرود تا ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی را با آن نیرو بخشد و خودشناسی و خود باوری را به ایرانیان نشان دهد، چه هنگامی که مولوی، آفریننده بزرگ ادب عرفانی ایران و جهان آثار خود را با آن سرود، تا اصالت دینی و عرفانی را به مردم بیاموزد و چه هنگامی که سعدی و حافظ شیرازی ماندگارترین آثار ادبی خود را با آن نوشتند، همیشه و همواره نقش اصلی و ویژه‌ای در پایداری، حیات قوم ایرانی و وحدت ملی بازی کرده و می‌کند. در‌حقیقت زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مرئی و نامرئی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است

تاکید بر حفظ تمامیت ارضی

وطن‌دوستی یک پدیده وسیع اجتماعی است که قدمتی طولانی دارد و در میان مردم همه‌ کشورها یک ارزش تلقی می‌شود. بسیاری بر این باور هستند که وطن‌دوستی یک حس غریزی است و بسیار طبیعی است که انسان وطنش را مانند پدر و مادرش دوست بدارد. وطنی که در انتخاب آن نقشی نداشته است، اما از مزایای آن بهره برده و با فرهنگ و آداب و رسوم و سنن آن تربیت شده و اخت پیدا کرده است. برای ما نام ایران همه این موضوعات را به‌دنبال دارد. ایران و تمامیت ارضی آن به‌گونه‌ای برایمان جا افتاده است که اگر کسی نام جعلی برای خلیج‌فارس به کار ببرد، همه با هم متحد می‌شوند تا او به اشتباهش پی ببرد

دشمن با شناسایی ظرفیت‌های ملی میهنی به‌دنبال تضعیف اتحاد ملی است. حضور ایران در جام‌جهانی قطر نمونه همین تقابل‌ها بود، زمانی که نمی‌خواستند پرچم ایران بلند شود یا اینکه بارها تکرار می‌کردند که این تیم، تیم ملت ایران نیست، از‌جمله تلاش‌هایی بود که برای تضعیف نقاط وحدت ایران به‌کار بسته شد

تاکید بر هویت جمعی 

انسجام اجتماعی از مفاهیم و متغیرهای اصلی در تقویت هویت و همبستگی جمعی است. شکل‌گیری اجتماعات بزرگ انسانی از‌جمله عوامل اثرگذار در تقویت انسجام اجتماعی است. این اجتماعات بزرگ می‌تواند، شادی جمعی مردم بعد از پیروزی تیم‌های ملی کشورشان باشد و هم می‌تواند حضور گسترده در یک راهپیمایی باشد یا حتی می‌توان مراسم بزرگ تشییع پیکر حاج‌قاسم سلیمانی باشد. برپایی اجتماعات بزرگ انسانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی بسیار حائز اهمیت است. سال گذشته برنامه‌ای که برای عید غدیر در سراسر کشور برگزار شد، بسیار مهم بود چون کسانی که شرکت کردند از همه طیف‌ها و نگاه‌ها حضور داشتند و همین باعث شد تا یک برنامه بزرگ در سراسر کشور شکل بگیرد

نقش رسانه در عرصه عمومی 

رسانه‌ها در احیا و ایجاد حوزه‌ عمومی نقش مهمی دارند. حوزه عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان‌هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می‌توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند. کار عجیب و خارق‌العاده‌ای لازم نیست در رسانه رقم بخورد تا تبدیل به عرصه عمومی شود. کافی است مردم با آن ارتباط برقرار کنند و محلی برای دیده شدن و ابراز نظر باشد. مثلا در برنامه عصر جدید که در زمان خود یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون بود برای اینکه بتواند مخاطب را با خودش و مسابقه‌ای که برگزار می‌کرد همراه کند، برای انتخاب بهترین‌هایش نظرسنجی می‌گذاشت و مردم می‌توانستند رأی بدهند و همین رأی دادن جذابیت را برای برنامه به همراه داشت.

یعنی تلویزیون به‌عنوان یک رسانه عمومی مردم را با خودش همراه می‌کرد و تعداد زیادی با همراهی هم برنامه را می‌دیدند. از این نمونه مدل در عرصه رسانه کم نداریم. گاهی ممکن است که تماشای دسته‌جمعی یک فیلم یا یک سریال باعث همدلی و همراهی عده زیادی شود، مثل همین تماشای قسمت آخر سریال «پوست شیر» که مردم در سینما یا در کافه و رستوران جمع شدند تا آن را با هم ببینند. پس رسانه بسیار در جهت‌دهی افکار مردم برای همدل کردن آنها و وحدت‌شان موثر است

وحدت جامعه اسلامی از نظر امام علی(ع)

بازخوانی دوران حکمرانی حضرت علی(ع) و همچنین نظرات ایشان، به جهت حکمرانی سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حضرت علی(ع) در ساختار حکمرانی خود، ضمن تاکید بر اجزای عدل و قسط در جامعه دینی، تاکید ویژه‌ای بر حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی داشتند و در بیشتر خطبه‌های‌شان هم می‌توان طنین وحدت‌خواهی را شنید. ایشان درباره همین موضوع و خطاب به مسلمانان می‌فرمایند: «موج‌های فتنه را با کشتی‌های نجات بشکافید، از ایجاد اختلاف و دودستگی دوری گزینید و نشانه‌های فخرفروشی را از سر بردارید.» تاکید امام علی(ع) بر وحدت متصل و ماحصل علمی است که بر نتایج اختلاف و دودستگی جامعه واقف است. ایشان می‌دانستند که تفرقه و جنگ‌های داخلی منجر به کمرنگ شدن اسلام و بازگشت مردم به سمت جاهلیت می‌شود. موضع نظری آن حضرت درباره اتحاد و آثار آن را در ادامه بررسی می‌کنیم

 
ماهیت و آثار وحدت از زبان امام علی(ع)

 اتحاد؛ ارمغان بعثت: حضرت علی(ع) وحدت را هدیه و ارمغان بعثت رسول اکرم(ص) می‌دانند و با تشریح وضعیت مردم پیش از اسلام، درباره آثار و برکات بعثت پیامبر می‌فرمایند: «در روزگاری که زمینیان، ملت‌هایی بودند گسیخته، با گرایش‌های ناهمسو و روش‌های پراکنده در هر سو، کسانی در شناخت خدا به قیاس آویخته، و در دیگر سو، قومی با نام خدا در دام الحاد فرو افتاده و گروهی دیگر بت‌پرستی را پیشه خود ساخته. پس به دست پیامبر، آنان را از گمراهی برهانید و با جایگاه او از نادانیشان برکشید

اتحاد؛ زمینه نزول فیض الهی: حضرت علی(ع) اتحاد امت اسلامی را زمینه نزول فیض الهی می‌دانند. ایشان فیض و برکات الهی را در همه مقاطع اسلام با چشم خود دیده‌اند و می‌دانند اسلام چه رُعب عجیبی را در قدرت‌های ستمگر جهان به وجود آورده است. ایشان دلیل این وحشت را وحدت امت اسلام می‌دانند

 
تاکید بر وحدت تا لحظه شهادت: حضرت علی(ع) در تمام مقاطع زندگی خود، امت اسلام را به وحدت و انسجام دعوت می‌کرد. حتی در بستر شهادت، فرزندان خود را، به وحدت و دوری از تفرقه سفارش کردند. ایشان در وصیت خود به امام حسن و امام حسین(ع) می‌فرمایند: «و بر شما باد به همبستگی و فداکاری متقابل، و زنهار از گسستگی و پشت کردن به همدیگر

سنت‌ها عامل همبستگی: از جمله اموری که وحدت و همبستگی امت‌ها را حفظ می‌کند و موجب قوام جامعه می‌شود، سنت‌های پسندیده جامعه است. یک حاکم اسلامی باید این سنت‌ها را حفظ کند و از آنها پاسداری نماید، اما حاکمی که به این ارزش‌ها و سنت‌ها بی‌اعتنا باشد و حفظ آن را بر خود لازم نداند جامعه را دچار تفرقه می‌کند و پایه‌های حکومت را سست می‌نماید. حضرت علی(ع) در این‌باره می‌‌گویند: «آیین و سنت پسندیده‌ای را که بزرگان این امت بدان عمل کرده‌اند و مردم به سبب آن به هم پیوسته و الفت یافته‌اند و براساس آن، رعیت با یکدیگر سازش و سامان پیدا کرده‌اند، برهم مریز و آیین و سنتی ایجاد مکن که به سنت‌های نیک گذشته زیان رساند

اتحاد؛ شرط اجرای عدالت: حضرت علی(ع) عدالت را یک تکلیف و وظیفه الهی می‌دانند. همچنین وحدت و عدالت را یک رابطه دوسویه می‌دانند و معتقدند: «اگر در جامعه‌ای عدالت وجود نداشته باشد، اتحاد هم نخواهد بود. از این‌رو، در دوران خلافت خویش، چون ظلم حاکمان را زمینه تفرقه و جدایی مردم از حکومت می‌دیدند، کارگزاران خود را تحت نظر داشتند و از راه‌های گوناگون، آنان را بررسی می‌کردند؛ چنانچه فردی مرتکب خلافی می‌شد، وی را نصیحت و درصورتیکه لازم بود، برکنار می‌کردند

وحدت‌های نامقدس و ضدارزش: حضرت علی(ع) در تبیین ماهیت وحدت، بعضی وحدت‌ها را نامقدس و ضدارزش می‌دانند؛ همچون وحدت کسانی که به باطل گرایش دارند. آن حضرت در توصیف حال این افراد فرموده‌اند: «این افراد کسانی هستند که هرگاه متحد شوند ضرر می‌زنند و هرگاه متفرق می‌شوند نفع می‌رسانند

 
عناصر وحدت‌آفرین از زبان امام علی(ع)
 
عواطف و احساسات: حضرت علی(ع) یکی از عوامل وحدت مردم را «احساسات و عواطف» آنها ذکر می‌کنند؛ عاملی که اگر در جهت صحیح و منطبق بر اهداف عالی اسلام سازماندهی شود، می‌تواند منافع زیادی در پی داشته باشد، ولی اگر در جهت امور مادی و شهوی به کار رود، خسارت معنوی زیادی برای جوامع به وجود می‌آورد

انبوه مردم: حضرت علی(ع) انبوه مردم را یکی از عوامل وحدت و انسجام امت می‌دانند و در کلامی می‌فرمایند: «و این تنها انبوه مردمند که دین را تکیه‌گاه، مسلمانان را ریشه، رویاروی با دشمنان در نبرد و نیروی ذخیره‌اند. پس گوش تو باید ویژه ایشان و گرایشت همسوی آنها باشد

خدا و پیامبر: دو عامل دیگر از عوامل وحدت در امت اسلام که همه پیروان این دین به آنها اعتقاد دارند، خدای واحد و پیامبر اکرم(ص) است که دارای صفات و معیارهای عالی انسانی، همچون عقل، تدبیر، هوشمندی، کرم، رحمت، عفو، قاطعیت و تجلی اسم اعظم حق است

دین و مکتب: یکی از عوامل اصلی اتحاد، که هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و می‌تواند ملت‌های مختلف و نژادهای متفاوت را شامل شود و اتحادی گسترده به وجود آورد، دین و مکتب الهی است که از جانب خداوند و توسط پیامبران برای بشر فرستاده شده است. حضرت علی(ع) دین را زمینه وحدت و برادری انسان‌ها می‌دانند و می‌فرمایند: «شما فقط براساس دین خدا با یکدیگر برادرید.» پی نوشت: برداشت آزاد از مقاله «حضرت علی(ع)؛ منادی وحدت» نوشته سیدکاظم میرجلیلی 


و هوا پر شده از عطر خدا

مصلای امام خمینی(ره) پس از سه سال، اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر انقلاب را به خود دید. روز شنبه مردم تهران پس از ماه ضیافت الهی در روز عید با تراکمی مثال زدنی و و اشتیاقی تماشایی به مصلای امام خمینی(ره) آمدند و به امام‌المسلمین اقتدا کردند. حضور مردم انبوه و حماسی بود و چشم‌ها را به خود خیره کرد. حب خدا، عشق به ولایت و انقلاب و دلتنگی نمازگزاران برای اقتدا به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در نماز عید فطر، مصلا را از عطر دل‌انگیز «بندگی و همبستگی» پر کرده بود. درب‌های مصلا از اذان صبح باز شد و دلدادگان خدا و اولیائش، فراق سه‌ساله را به پایان رساندند.

در صف‌های نخستین نماز، قاب عکسی از «حاج قاسم» سردار دل‌ها و سجاده‌ای خالی دل را به یاد آن چهره بین‌المللی مقاومت و فرمانده پرافتخار و فداکار نورانی می‌کرد. تلاوت قرآن از سوی حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای، اجرای سرود توسط گروه نینوا، همخوانی قرآنی طلاب مدرسه علمیه دارالسلام تهران و شعرخوانی حاج مهدی رسولی، برنامه‌های اجراشده پیش از اقامه نماز بود و سپس رهبر انقلاب حضور به‌هم رساندند و نماز را آغاز کردند.

پس از سلام نماز و پیش از آغاز خطبه‌ها، فریادهایی از جان نمازگزاران برخاست؛ «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده»... طبق برخی مشاهدات، مردم از برخی شهرهای دیگر هم برای اقامه نماز عید فطر به امامت مولا و مقتدایشان به مصلای امام خمینی(ره) آمده بودند.

رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر تأکید فرمودند: اتحاد مردم، همدلی قوای سه‌گانه و پرهیز از حواشی سه راهبرد اساسی برای حل مشکلات ملت مؤمن و موحد ایران، روز شنبه نماز پرشکوه عید فطر را به پاس یک ماه طاعت و عبادت، در سراسر کشور اقامه کرد و سجده شکر و سپاس به‌جای آورد. در کانون معنوی این اجتماع عظیم ملی، انبوه بی‌شمار مردم تهران، نماز عید را به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) اقامه کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در خطبه اول نماز با تبریک عید خجسته فطر به امت اسلامی و ملت رشید و عزیز ایران، ماه رمضان امسال را بسیار پُربار، با حال، پُرشور و سرشار از رحمت الهی خواندند و با اشاره به تضرع و توسل آحاد مردم به‌خصوص در شب‌های قدر گفتند: شب‌زنده‌داری‌های پُرسوزوگداز مردم و اشک‌های گرمی که از چشمان جوانان پاکیزه کشور جاری می‌شد از همیشه برجسته‌تر بود و حضور در مجالس تلاوت قرآن، هیئات، محافل معرفت‌آموزی، گلزارهای شهدا و کمک‌های مؤمنانه به ایتام و مستمندان، رمضان امسال را پُرشکوه کرده بود.

رهبر انقلاب با تجلیل از حرکت عظیم ملت در روز قدس، آن هم پس از شب‌زنده‌داریِ شب قدر، افزودند: آن اجتماعات متراکم و شکوهمند، حقیقتاً از الطاف و توفیقات الهی بود. ایشان ماه رمضان را علاوه‌بر ماه طاعت و تقوا، ماه جهاد و مبارزه خواندند و گفتند: روز قدس هم روز مبارزه ملت ایران است که بحمدالله امسال با همراهی دیگر ملت‌ها در سطح بسیار گسترده‌ای برگزار شد

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به برخی دستاوردهای ماه مبارک از جمله توفیق طاعت و بندگی، پاکیزگی روح، معنویت، آشنا شدن با معارف اسلامی و روحیه مبارزه و ضربه زدن به دشمن، تأکید کردند: این دستاوردهای روحی و معنوی را تا رمضان سال آینده، حفظ و تقویت کنید که همین روحیه با رفع مشکلات، کشور را به پیش خواهد برد و ملت ایران را در اوج حرکت مادی و معنوی قرار خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خطبه دوم نماز عید فطر را به بیان راهبردهای ضروری امروز کشور و جامعه اختصاص دادند. ایشان تقویت اراده را از خاصیت‌های روزه‌داری برشمردند و افزودند: اراده تقویت شده ملی، گره‌گشا است و مسئولان باید این ابزار را در مسیر پیشرفت و جهتی که پروردگار معین کرده، به‌کار بگیرند.

اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد

رهبر انقلاب، همکاری، همدلی و هم‌افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه‌گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

مسئولان بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند

ایشان تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با یادآوری تأکیدات دائم امام بزرگوار بر وحدت ملت گفتند: آن همدلی و اتحاد که کشور را از راه‌های دشوار و تنگه‌های سخت عبور داد، باید حفظ و تقویت شود.

نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف نباید محل اختلاف و کشمکش شود

ایشان راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف و تفرقه بیان کردند و گفتند: دشمن تلاش می‌کند مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیر شوند اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتاً مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود بلکه باید با باطل کردن وسوسه‌های دشمن برای بدبین کردن مردم به یکدیگر و مردم به مسئولان، در کنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.

باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های دشمن، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد

رهبر انقلاب با اشاره به شکست راهبرد نظامی دشمن در منطقه، گفتند: دشمن به سیاست تزویر، تحریف، دروغ‌گویی، وسوسه، تحقیر و بدبین‌ کردن ملت‌ها به توانایی‌های خود روی آورده که باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های او، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد. ایشان در پایان خطبه‌ها تأکید کردند: ملت هوشمند و توانای ایران که تا امروز همه توطئه‌های دشمنان خود را به شکست کشانده، بعد از این هم به حول و قوه الهی، آنها را ناکام و سرخورده خواهد کرد

راهبرد دنیای اسلام تقویت عناصر مبارز در داخل فلسطین باشد

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم، مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی: رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر شنبه نیز در دیدار جمعی از مردم، مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی، اتحاد را نیاز مبرم و ضروری امت اسلامی خواندند و با اشاره به زوال محسوس رژیم صهیونیستی و کاهش مشهود قدرت بازدارندگی آن گفتند: این پیشرفت مهم به برکت ایستادگی و مقاومت ملت و جوانان فلسطینی رخ داده و راهبرد امروز جهان اسلام باید بر کمک و تقویت عناصر مبارز داخل فلسطین متمرکز باشد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، ماه رمضان را زمینه‌ساز نزدیکی دل‌های مسلمانان به یکدیگر خواندند و افزودند: مسئولان کشورهای اسلامی باید از این فرصت برای ایجاد اتحاد امت اسلامی و کاهش و رفع اختلافات استفاده کنند.

اگر به فرمان قرآنیِ «وحدت حول ریسمان الهی» عمل شود جهان اسلام می‌تواند در مسیر حل مشکلات قدم بردارد

رهبر انقلاب با اشاره به مشکلات کشورهای اسلامی از جمله جنگ و اختلاف و درگیری، وابستگی، فقر، و نبود پیشرفت علمی گفتند: اگر به فرمان قرآنیِ «وحدت حول ریسمان الهی» عمل شود، جهان اسلام با حدود دو میلیارد جمعیت و برخورداری از مهم‌ترین و حساس‌ترین نقاط جغرافیایی جهان می‌تواند در مسیر حل مشکلات قدم بردارد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مسئله فلسطین را یکی از اساسی‌ترین مسائل دنیای اسلام برشمردند و با اشاره به افول تدریجی رژیم غاصب گفتند: این افول که از چند سال قبل آغاز شده است، اکنون سرعت یافته و جهان اسلام باید از این فرصت بسیار بزرگ استفاده کند

ایشان مسئله فلسطین را نه صرفاً اسلامی بلکه انسانی دانستند و با اشاره به اجتماعات و راهپیمایی روز قدس در کشورهای غیر اسلامی گفتند: اجتماعات ضدّ صهیونیستی روز قدس در آمریکا و کشورهای اروپایی نتیجه آشکار شدن روزافزون جنایات صهیونیست‌های غاصب است.

حضور شماری از مردم اروپا در حمایت از مردم فلسطین بسیار مهم است

رهبر انقلاب افزودند: حضور شماری از مردم اروپا در حمایت از مردم فلسطین، آن هم در کشورهایی که به صهیونیست‌ها وابسته‌اند، بسیار مهم است.

مقاومت پربرکت درونی مردم فلسطین و جان‌برکفی جوانان آن، عامل اصلی وضع فلاکت‌بار رژیم غاصب

ایشان عامل اصلی وضع فلاکت‌بار رژیم غاصب را مقاومت پربرکت درونی مردم فلسطین و خطرپذیری و جان‌برکفی جوانان آن خواندند و تأکید کردند: اوضاع امروز سرزمین‌های اشغالی اثبات می‌کند هرقدر مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین در مناطق مختلف بیشتر شود، رژیم جعلی ضعیف‌تر خواهد شد.

پایان رِژیم غاصب نزدیک است

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را هم رو به پایان دانستند و گفتند: چندین دهه قبل بن گوریون از مؤسسین رِژیم جعلی گفته بود هر وقت قدرت بازدارندگی ما پایان یابد، ما مضمحل می‌شویم و اکنون دنیا شاهد این واقعیت است و اگر اتفاقی رخ ندهد، پایان رِژیم غاصب نزدیک است که این هم از برکات فداکاری جوانان فداکار فلسطینی در کرانه باختری و دیگر مناطق اشغالی است.

ایشان با توجه به این واقعیات، کمک به نیروهای داخل فلسطین را راهبرد ضروری امروز جهان اسلام برشمردند و گفتند: جبهه مقاومت به موازات تلاش‌های ارزشمند خود و همه کشورهای اسلامی باید بر تقویت عناصر مبارز داخل فلسطین متمرکز شوند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در بیان نکته مهمی، گرایش به اسلام را عامل اصلی قدرت گرفتن مبارزه گروه‌های فلسطینی خواندند و افزودند: در دوره‌هایی که گرایش‌های اسلامی مطرح نبود، این پیشرفت‌ها وجود نداشت.

رهبر انقلاب، اسلام‌ستیزی دشمنان را نتیجه درک قدرت اسلام در تقویت ملت فلسطین و دیگر ملت‌ها برشمردند و افزودند: البته به فضل الهی و هوشیاری ملت‌های مسلمان، این راهبرد به‌ جایی نخواهد رسید. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به پیشگامی امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین افزودند: این حرکت ادامه خواهد یافت و امیدواریم ملت عزیز ایران روزی را شاهد باشند که مسلمانان همه کشورهای اسلامی آزادانه در قدس شریف نماز بخوانند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر، خاطرنشان کرد: به رهبر انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران اطمینان می‌دهم که هر سه قوه با همدلی و هم‌افزایی از حاشیه‌ها پرهیز، و بر متن که تحقق شعار سال و گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت خالصانه به آنان است، تمرکز کنند. همچنین در حاشیه این دیدار خانواده شهیدان آرمان علی‌وردی، روح‌الله عجمیان و حسن ایرلو با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیام ‌مردم به صف‌اولی‌ها

بر اتحاد به عنوان راه‌گشای مسائل کشور تاکید کردند
رهبری
گروه سیاسی

ملت مؤمن و موحد ایران، روز شنبه نماز پرشکوه عید فطر را به پاس یک‌ماه طاعت و عبادت، در سراسر کشور اقامه کرد و سجده شکر و سپاس به جای آورد. در کانون معنوی این اجتماع عظیم ملی، انبوه بی‌شمار مردم تهران، نماز عید را به امامت حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای امام‌خمینی(ره) اقامه کردند.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز، با تبریک عید خجسته فطر به امت اسلامی و ملت رشید و عزیز ایران، ‌ماه رمضان امسال را بسیار پربار، پرشور و سرشار از رحمت الهی خواندند و با اشاره به تضرع و توسل آحاد مردم، به‌خصوص در شب‌های قدر گفتند: شب‌زنده‌داری‌های پرسوزوگداز مردم و اشک‌های گرمی که از چشمان جوانان پاکیزه کشور جاری می‌شد، از همیشه برجسته‌تر بود و حضور در مجالس تلاوت قرآن، هیئت‌ها، محافل معرفت‌آموزی، گلزارهای شهدا و کمک‌های مؤمنانه به ایتام و مستمندان، رمضان امسال را پرشکوه کرده بود.

تجلیل از حرکت عظیم ملت در روز قدس

یکی از جلوه‌های‌ ماه رمضان امسال، آن حرکت عظیم مردمی در روز قدس است که مردم مؤمن، که شب قبل را با اِحیا گذرانده بودند، روز هم با دهان روزه، آن اجتماع پرشکوه و متراکم را در سراسر کشور نشان دادند؛ اینها توفیقات الهی است، اینها الطاف الهی است. روز قدس، روز مبارزه‌ ملت ایران است که ملت‌های دیگر هم بحمدالله امسال همراهی کردند که در یک سطح بسیار وسیعی گسترده بود.

دستاوردهای‌ ماه رمضان

مردم ما در این ‌ماه دستاوردهای زیادی داشتند: رقت قلب، تقرب به پروردگار عالم، پاکیزگی روح، توجه و تذکر به معنویت، آشنا شدن با بسیاری از معارف الهی و اسلامی و ضربه به دشمن در روز قدس؛ اینها دستاوردهای مردم عزیز، مردم مؤمن و ملت بزرگ ایران در این‌ ماه بود.

ضرورت حفظ دستاوردها

این دستاوردها را حفظ کنید؛ اینها ذخیره‌‌ معنوی است؛ این ذخایر را تا‌ ماه رمضان سال آینده برای خودتان نگه‌دارید، حفظ کنید و‌ ماه رمضان سال آینده این روحیه را تقویت کنید. همین روحیه است که ملت را از لحاظ مادی و معنوی پیش خواهد برد و همه‌‌ مشکلات را برطرف خواهد کرد.

همدلی و هم‌افزایی؛ یک راهبرد کلی

همکاری، همدلی و هم‌افزایی، 3قوه یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور است. قانون اساسی برای تشکیل این سه قوه ترتیب خوبی داده‌است. اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طورکامل همکاری کنند، کارها به هیچ‌وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

ضرورت پرهیز از حاشیه‌ها

یک راهبرد مهم دیگر، تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌هاست. حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست؛ بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.

ابزاری برای پیشرفت

تقویت اراده از خاصیت‌های روزه‌داری است. اراده تقویت شده ملی، گره‌گشا است و مسئولان باید این ابزار را در مسیر پیشرفت و جهتی که پروردگار معین کرده، به‌کار بگیرند.

لزوم حفظ و تقویت وحدت

از مردم عزیزمان هم انتظار می‌رود به برکت‌ ماه مبارک رمضان و دستاوردهای بزرگی که در این‌ ماه داشتند، اتحاد خود را حفظ کنند. بحمدالله از اول انقلاب مردم ما متحد بوده‌اند و این اتحاد در موارد بسیاری توانست راه‌های دشواری را، تنگه‌های سختی را برای مردم باز کند و راهگشای راه‌ها باشد؛ این اتحاد باید حفظ شود.

 
به‌روز بودن در شناخت دشمن

راهبرد نظامی دشمن در منطقه شکست خورده‌است. دشمن به سیاست تزویر، تحریف، دروغگویی، وسوسه، تحقیر و بدبین‌کردن ملت‌ها به توانایی‌های خود روی آورده که باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های او، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد.

ایجاد تفرقه؛ راهبرد دشمن

راهبرد دشمن، ایجاد اختلاف و تفرقه است. دشمن تلاش می‌کند مردم به‌خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیر شوند، اما نگاه‌های مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتا مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود، بلکه باید با باطل کردن وسوسه‌های دشمن برای بدبین کردن مردم به یکدیگر و مردم به مسئولان، در کنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.

منبع: راسخون

تعداد بازدید : ۱,۲۷۳

تازه ترین

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

پربازدیدترین