به گزارش کمیته اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اساتید معارف اسلامی دانشگاهها و فرهنگیان، انقلاب اسلامی را یکی از بزرگترین حوادث تاریخ انسانیت دانست و ادامه داد: ارزیابی این انقلاب و مقایسه آن با دیگر حوادث جهان ممکن نیست، چرا که این انقلاب با وجود فراوانی تأثیرات در دنیا، هنوز همه ثمرات خود را بروز نداده است.
علامه محمدتقی مصباح یزدی ریشه شجره طیبه انقلاب را فرهنگ دانست و خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی دارای ابعاد گوناگونی است که به ویژه در بعد فرهنگی بالاترین سخنان را به جهانیان عرضه میکند، چرا که از شجره طیبه قرآن و اهل بیت(ع) سرچشمه میگیرد.
وی باورها و ارزشها را دو عنصر اساسی فرهنگ برشمرد و ادامه داد: آنچه هویت انسان را تشکیل میدهد، همین باورها و ارزشهاست و برای به ثمر رساندن فرهنگ اسلامی به تلاشهای سنجیده و برنامهریزی شدهای نیاز است که متأسفانه تاکنون آن گونه که شایسته است، انجام نشده است.
عضو خبرگان رهبری تحول فرهنگ جامعه را مرهون تحول در نهادهای فرهنگساز دانست و خاطر نشان کرد: بعد از گذشت بیش از ۳۳ سال از انقلاب اسلامی مسئولین متوجه این نکته شده اند، اما این تحول با تجهیزات مادی، پول، سلاح و حتی ابزار جنگی و سایر راههایی که از برنامهریزیهای سیاستمدارانه است، شکل نمیگیرد، چرا که با روح، عقل، احساسات و عواطف انسانها سروکار دارد، لذا همواره فرهنگ در طول قرنها شکل میگیرد.
وی با اشاره به آفتی فرهنگی که از دروه قاجار به دست عدهای از شیاطین وارد جامعه شد، ابراز داشت: این آفت به قدری پیشرفت کرد که هم اکنون کمابیش همه جامعه ما را تحت تأثیر قرار داده است، به گونهای که بعد از ۳۳ سال علیرغم تلاشهای انقلابی امام(ره) و رهبری، هنوز این توفیق پیدا نشده که به فرهنگ اصیل اسلامی برگردیم و هنوز رگههایی از فرهنگ غربی در نهادهای فرهنگی وجود دارد که تغییر آن نیاز به یک انقلاب دارد.
این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: هرچند از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت امام(ره)، ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس شد، اما باید توجه داشت که انقلاب فرهنگی با انقلاب سیاسی و نظامی فرق دارد، چرا که بسیار زمانبر است و در مدت کوتاه نتیجه نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه هرچند در انقلاب فرهنگی تجهیزات و امکانات مادی نیز مؤثر است، اما نیروی انسانی مهمترین مسأله برای انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: انقلاب فرهنگی، انقلابی است که بیش از هرچیز متکی به نیروی انسانی است و باید از لحاظ کمیت و کیفیت به گونهای باشد که بتواند همه جامعه را از لحاظ فرهنگی تحت تأثیر قرار دهد و فرهنگ اصیل اسلامی را احیا کند.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نقش تعدادی از نیروهای فرهنگی همچون شهیدان دکتر بهشتی، باهنر، مفتح و مطهری در انقلاب اسلامی ابراز داشت: مهمترین نیروهای انقلاب، نیروهای فرهنگی بودند که گامهای بلندی را برای انقلاب اسلامی برداشتند، اما این نیروها با نیازهای جامعه تناسب کمّی نداشت.
وی با تأکید بر لزوم پرورش کمّی و کیفی نیروهای متخصص فرهنگی ادامه داد: هرچند با انقلاب اسلامی، افرادی تربیت شدند و وضع از لحاظ کمیت، اندکی تفاوت کرد، اما از لحاظ کیفیت، رشد متناسب با این انقلاب که هدف دگرگون کردن فرهنگ جهان و فراهم کردن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) را دارد، تحقق نیافت.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی از فعالیتها در گوشه و کنار ادامه داد: با عنایات امام زمان(عج) و تدابیر رهبری معظم انقلاب، زمینه برای ایجاد دانشگاهی با هدف پرورش نیروی متخصص فراهم شده است و هرکس بتواند در رشد و ارتقا و توسعه کمّی و کیفی این پروژه مؤثر باشد، موظف به فعالیت است، چرا که این حرکت یک کار بنیادی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه فرهنگ موجود در هرجامعه، در نهادهای اجتماعی آن متجلی میشود، اظهار داشت: با توجه به اینکه نظام ما، یک نظام اسلامی است، فرهنگ آن هم باید اسلامی باشد، اما در مقام تبیین اسلام گاهی دچار ابهام، سردرگمی و احیانا تضاد و تزاحمی در بیانات میشویم.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: هرچند این تزاحمات ناشی از عللی بوده که قابل فهم است، اما باید توجه داشت که ما اسلام را با عناوین مختلفی که مجموعا دسته گلی را تشکیل میدهند، میشناسیم.
وی با بیان اینکه ما در نگرش توحیدی معتقدیم که همه عالم اجزاء هماهنگی دارد و دارای نظام واحدی است، ادامه داد: زیبایی، رشد و تکامل جامعه هم در گرو وجود چنین نظام واحدی است، البته باید توجه داشت همان طوری که نظام تکوینی با تدبیرواحد الهی اداره میشود، نظام تشریع هم با تشریع واحد الهی است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه اسلام کاملترین دین است که خدای متعال برای رشد انسانها در نظر گرفته است، ادامه داد: این دین، یک نظام پراکنده نیست، بلکه یک مجموعه فکری و نگرش جامعی است که اجزای آن به هم پیوسته است و ما متأسفانه در این دوران ۳۳ ساله موفق نشدهایم که در مراکز آموزشی این مسأله را تبیین کنیم.
وی ادامه داد: اسلام فقط مسجد، سینهزنی و زیارت رفتن نیست، هرچند این مسائل مهم است، اما اینها تنها یک زاویه از دهها زاویه دین اسلام است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان نمونههایی گفت: همه بخشهای اسلام دارای یک رابطه ارگانیک و درونی هستند که در مجموع، جامهای است که بر همه ابعاد زندگی انسانی پوشیده میشود و رنگ الهی است که همه شئون زندگی بشر را شامل میشود و اگر یک بخش از آن را در نظر نگیریم، آن را معیوب شناخته و معرفی کردهایم.
وی با اشاره به وجود برخی از کمبودها در جامعه اسلامی ادامه داد: عدهای سادهنگر هستند و با برخورد به برخی مشکلات در جامعه میگویند در جامعه اسلامی نباید چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، در حالیکه این مشکلات در مقابل مسائل اصلی اسلام و جامعه اسلامی که مورد تهدید است، بسیار کوچک هستند.
علامه مصباح یزدی با تأکید مجدد بر وجود رابطه درونی بین همه بخشهای دین ادامه داد: اگر رابطهای بین ریشه درخت اسلام و شاخههای آن نباشد، آن شاخهها خشک شده و به زمین میریزد.
وی در پایان تأکید کرد اگر رابطه بین همه اجزاء دین را بشناسیم و به دیگران نیز بشناسانیم، بسیاری از این کجرویها و اشکالاتی که به نظر میرسد، حل شده و میتوان برای تربیت نسل آینده، موفقتر عمل کرد.