حجتالاسلام مهدی ضائفی مدیرناحیه شهید مدرس در گفتوگو با پایگاه تخصصی مسجد در پاسخ به این سؤال که مساجد چگونه میتوانند در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی قدم بردارند، گفت: بعضی از مساجد ظرفیتِ عملیاتی کردن این موضوع را دارند با توجه به وقفیات و موقوفاتی که دارند میتوانند برای تولید و اشتغال حداقل در سطح منطقه خودشان به صورت کارگاههای مناسب، کارگاههایی که تولید داخلی دارد، اقدام کنند.
وی اظهار داشت: مساجدی که موقوفات و درآمدهای کافی دارند که بخشی از مساجد استان تهران جزء این مساجد هستند و همچنین مساجدی که درآمد ندارند و نمیتوانند به صورت عملیاتی بحث شعار سال برنامهریزی کنند از طریق فرهنگسازی و یا از طریق کمک از خیرین یعنی هم ائمه جماعات ما در بحث فرهنگسازی و تبلیغات حضور فعال داشته باشند که یک فرد ایرانی به اهمیتِ خرید خویش پی ببرد که این خرید چقدر میتواند در چرخه اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد یا از طریق اینکه میتوانند به کمک خیرین، افراد و جوانان را مشغول به کار کنند تا در کارگاههای تولیدیِ داخلی استخدام شوند.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان پیشوا درباره اینکه شخص امام جماعت چه وظیفهای در ترویج استفاده از کالای ایرانی بر عهده دارد، عنوان کرد: امام جماعت از طریق سخنرانیهای مکرر و پیوسته و اینکه واقعیاتِ اقتصاد کشور را برای مردم توضیح بدهد و بگوید کالای ایرانی محصولاتِ خوب هم دارد و محصولاتِ باکیفیت هم دارد و مردم میتوانند استفاده کنند و به ارتقای رشد کارگاهها و بنگاههای اقتصادی کشور کمک کنند، اگر امام جماعت بتواند این مسئله را به خوبی تبلیغ و فرهنگسازی کند گام مهمی است.
وی تصریح کرد: ائمه جماعات همچنین از طریق ارتباط گیری با بنگاههای اقتصادی و مراکز تولیدی داخلی میتوانند بعضی از محصولاتی که متناسب است را در مساجد تبلیغ کنند مانند بعضی از محصولات فرهنگی یا محصولاتی که تولید داخلی است مانند یخچال و گاز، با کارخانههای مرتبط داخلی این محصولات صحبت کنند میتوانند آنها را در مساجد حتی با رایزنی و صحبتی که با هیأت امنا دارند، به عنوان نمونه کالا به مردم معرفی کنند.
حجتالاسلام ضائفی در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان کارکرد صندوقهای مسجد را از صِرف وامدهی به سمت کارآفرینی ببریم، ابراز داشت: این هم یک راهی است که افراد جوان یا حتی میانسال یا هر کسی که متقاضی کار است و مسجد توانِ این را دارد به این متقاضیان وام بدهد به شرط اینکه آنها تولیدات داخلی داشته باشند یا بتوانند حتی اگر گلخانههایی برای تولید ایجاد میکنند که محصولاتی مانند گوجه و خیار پرورش دهند، کشاورزی را رونق بدهند یا به جوانان وام بدهند یا از خیرین استفاده بکنند و آنها را با ضمانت مسجد به خیرین ارتباط بدهند و بتوانند محصولات داخلی را بیشتر تولید کنند و از این فرصت استفاده کنند، در واقع این رواج دادنِ اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: بعضی از خیرین دارای کارگاه و کارخانه هستند، آنها یک گروه هستند یک گروه هم نقدینگیِ خوبی دارند که این دو گروه میتوانند در کنار هم به صورت قرضالحسنه و به صورت اقساط، وامهایی را به جوانان اعطا کنند اما به شرط اینکه آنها هم در تولید داخلی، روشهای کارشناسان را به کار بگیرند.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان پیشوا در خصوص اینکه شما به عنوان مسئول چه پیشنهادِ عملی برای تسری فرهنگ خرید کالای ایرانی و همچنین تحقق شعار امسال دارید، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم یکسری محصولاتی که با مسجد مرتبط است و منافاتی هم با فضای مسجد ندارد، یک بخشی از مسجد را درنظر بگیریم و بخشی از محصولات باکیفیتِ داخلی را آنجا معرفی کنیم و مردم مسجد را به وسیله نمونه کار با آن تولیدکننده و یا کارگاه مرتبط کنیم بسیار مفید است. مردم باید بدانند مزایای استفاده از کالای داخلی چیست، حالا ممکن است با قیمت خارجی هم برابری کند و حتی بیشتر هم باشد اما در کنار آن با تبلیغات و توضیح کافی، این محصول را و اهمیت خرید آن را توضیح بدهیم، مردم کمکم به آن فرهنگ و آن سطح خواهند رسید که از کالای داخلی بیشتر استفاده کنند و به سمت خرید کالای ایرانی بروند و در ضمن اینکه مشوقهایی را قرار بدهند تا مساجد ما بتوانند قراردادهای خوبی را با مراکز تولید داشته باشند و آن محصولات ایرانی را در مسجد و به افرادِ و خریدارانِ مسجدی ارائه کنند.