به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در تایلند، دانشگاه معتبر و ممتاز چولا لانگ کورن (قدیمیترین و بزرگترین دانشگاه تایلند با بیش از یکصد سال سابقه فعالیت)، سازمان صلح و حقوق بشر تایلند (متشکل از فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مسلمان شیعه و سنی تایلند) و مرکز بینالمللی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سومین نشست گفتوگوهای اسلام و بودیسم به صورت بینالمللی و با حضور نمایندگانی از کشورهای تایلند، میانمار، سریلانکا و ایران، در تایلند برگزار شد.
در این دور از گفتوگوها اندیشمندانی از میانمار (سه نفر از مانکهای عالیرتبه بودایی و 2 نفر از روحانیون شیعی و تعدادی از فعالان مسلمان میانماری)، سریلانکا (یک نفر از مانکهای عالیرتبه)، ایران (هیأت اعزامی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متشکل از مظلومی، گواهی، قنبری و صبوری) و تایلند (ترکیبی از مانکهای عالیرتبه، استادان دانشگاه از مسلمانان و بوداییان و روحانیون شیعه و سنی) مشارکت داشتند. سفیر ایران در تایلند، معاون شیخالاسلام تایلند، رییس دانشگاه چولالانگ کورن، نماینده وزارت فرهنگ تایلند و نماینده دفتر شیخالاسلام تایلند از دیگر شخصیتهایی بودند که در این همایش حضور یافتند.
روز نخست
همایش در طول 2 روز کاری فشرده در چهار بخش مستقل اجرا شد و برنامههای روز نخست به این شرح بود:
باندیت یو آرپورن، رییس دانشگاه چولالانگ کورن طی سخنانی از شروع فعالیتهای مشترک فرهنگی و علمی میان این دانشگاه و رایزنی فرهنگی ایران تمجید و حمایت خود را از گسترش اینگونه فعالیتهای فرهنگی و علمی مشترک با ایران اعلام کرد.
محسن محمدی، سفیر کشورمان در تایلند سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد و طی آن با بیان اینکه تمامی ادیان از جمله دین اسلام و آیین بودا، همواره بر صلح و دوستی و مدارا و همزیستی مسالمتآمیز انسانی تأکید داشتهاند، گفت: تاریخ ادیان نشان میدهد که افراطگرایی مذهبی در زمانهایی به نوعی در همه ادیان ظهور کرده است. در حالیکه این ادیان، خود منابع ایجاد صلح بین بخشهای مختلف بشریت هستند، اما شوربختانه سابقه تاریخی برخی از پیروان آنها از خشونت عاری نیست.
وی افزود: از این رو، احیای پیام راه اعتدال و یا ملت معتدل و متعادل یک وظیفه فوری است؛ به ویژه امروزه که افراطگرایی ناسیونالیستهای مذهبی و بنیادگرایان دینی بشریت را تهدید میکند.
محمدی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر پرهیز از خشونت تأکید داشته و در همین راستا، دکتر حسن روحانی، ربیس جمهور محترم ایران در سال 2013 «قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطگرایی» را به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه داد که با اجماع به تصویب رسید.
در ادامه پیام شیخالاسلام تایلند قرائت شد و پس از آن محمدرضا زینلی، رایزن فرهنگی کشورمان در تایلند به طور خلاصه به تاریخچه برگزاری این همایش و دورهای قبلی آن اشاره و ابراز امیدواری کرد که این همایشها بصورت مستمر و مکرر برگزار شود تا زمینههای سوءتفاهم میان ادیان مختلف به ویژه اسلام و بودیسم از میان برداشته شود.
پس از پایان سخنرانیها میزگرد «اسلام و بودیسم در بحرانهای انسانی و نقش ادیان در آنها» با مدیریت و اجرای جیرایود سینتوپان، مدیر مرکز مطالعات آسیای جنوبی دانشگاه چولا لانگ کورن تایلند و با حضور مرتضی صبوری (معاون مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، آشین داماپیا (مانک عالیرتبه از میانمار)، شریف سی چرن، (معاون شیخالاسلام تایلند) و تانومسینگ کوزول ناوین (مدیر بنیاد بودایی داما دراپ تایلند) برگزار شد که در آن مقالات شرکتکنندگان ارایه شد و در بخشی از آن به پرسشهای حاضران و نقد منتقدان پاسخ داده شد.
همچنین در نوبت بعد از ظهر نخستین روز این دور از گفتوها میزگرد «چالشهای پیش روی ادیان و مذاهب در جهان معاصر» با حضور مظلومی (معاون فرهنگی بعثه حج مقام معظم رهبری)، کالوپاهانا ترو (مانک عالیرتبه سریلانکا)، گواهی (رییس انجمن مطالعات ادیان جهان) و شیخ محمد شریف کیت سومبون (مشاور بنیاد مطالعات اسلامی تایلند) برگزار شد.
در دیگر میزگرد این دور از گفتوگوها در روز نخست، چاران معلولیم (استاد دانشگاه تاماسات تایلند)، قنبری (استاد دانشگاه ادیان ایران)، پین نیاوو باتا (مانک عالیرتبه میانمار) و کارون کویا از تایلند، درباره موضوعات مختلفی در خصوص اختلاف بین ادیان و ریشهیابی علل و عوامل بروز اختلافات و شیوههای تفاهم و همزیستی مسالمتآمیز بین پیروان ادیان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
روز دوم
در ابتدای دومین روز از سومین دور گفتوگوهای اسلام و بودیسم نیز میزگرد تخصصی و کارشناسی با رویکرد بیان صریح مواضع و دیدگاههای مسلمان و بودایی با حضور هیأت ایرانی، هیأت مانکهای میانماری و گروهی از مسلمانان و شیعیان میانمار و نماینده بوداییان سریلانکا و نیز رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چولالانگ کورن و رایزن فرهنگی ایران در تایلند برگزار شد و در طی آن درباره موضوعات کنکاشی پیرامون علل و عوامل افراطگری در حوزه اندیشههای دینی، نقش رهبران مذهبی در ایجاد خشونت و درگیری، بردباری و آرامش نسبت به پیروان سایر ادیان در اسلام و بودیسم، نقش تعالیم دینی در نظام آموزش کودکان و نظام آموزش دینی در اسلام و بودیسم، بحث و تبادل نظر به عمل آمد.
در نوبت بعد از ظهر روز دوم هم حدود 40 نفر از شخصیتهای دینی، فرهنگی و سیاسی تایلندی که به طور ویژه دعوت شده بودند در جلسه مشترکی با هیأتهای ایرانی، میانماری و سریلانکایی به بحث آزاد و رو در رو در خصوص مسایل و موضوعات مورد اختلاف و مورد اتفاق طرفین پرداختند.
در این جلسه مظلومی و گواهی به نمایندگی از هیأت ایرانی و همچنین اعضای هیأت عالیرتبه مانک میانماری و نیز مانک سریلانکا، به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند و از گروه میهمانان تایلندی نیز عمران معلولیم، از اساتید معروف و علمای دینی تایلند، مغ سلیمان، ربیس سازمان غیردولتی صلح و حقوق بشر تایلند و نماینده سابق 4 دوره پارلمان تایلند، آشین واتوا کرابو آبوت، مانک برجسته و چهره معروف رسانهای در جامعه مانکی تایلند، الیاس کیتاراتای، رییس انجمن مطالعات اسلامی تایلند و تعدادی از روحانیون مسلمان و بودایی و استادان دانشگاه سخنرانی کردند و به بیان نظرات و دیدگاههای خود و نقد و پرسش و پاسخ نسبت به نظرات دیگر سخنرانان پرداختند.
در پایان این همایش دو روزه بیانیه مشترکی به عنوان قطعنامه با استفاده از خلاصه مطالب و نکات و نظرات مطرح شده در طول 2 روز برگزاری همایش تنظیم شد بود که توسط رایزن فرهنگی کشورمان قرائت شد و نسخهای از آن در اختیار شرکتکنندگان در همایش قرار گرفت.
این همایش به طور مستقیم از طریق پخش زنده تصویری در شبکههای اجتماعی فیسبوک پخش شد و رکورد 10 هزار بیننده در پخش زنده را از خود برجای گذاشت.