سرویس عناوین خبر

یادداشت حجت الاسلام سعیدیان به مناسبت 9 ربیع الاول مصادف با شروع امامت حضرت ولی عصر (عج)

یادداشت حجت الاسلام سعیدیان به مناسبت 9 ربیع الاول مصادف با شروع امامت حضرت ولی عصر (عج)
(یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴) ۱۷:۳۸

ایمان و اعتقاد به مصلح بزرگ جهان و مهدی موعود نه تنها در بین مذاهب اسلامی بلکه فراتر از آن در ادیان قدیم مانند آیین زرتشتی، هندی، بودایی، یهودیت، مسیحیت به عنوان یک اصل مسلم و قطعی مطرح است و هر یک از رهبران و انبیاء سلف به پیروانشان از آمدن مصلح غیبی و تشکیل دهنده حکومت واحد جهانی بشارت داده اند .

 بسمه تعالی

السلام علی المهدی الذی وعد الله عزوجل به الامم

درا ای آفتاب صبح امید     که در دست شب هجران اسیرم

سلام و درود بر انبیاء و اولیایی که به ظهور، و قیام و حکومت جهانی او نوید داده اند و انتظار مبارکش را به رهروانشان توصیه نموده اند. آری وعده خدا حق است و تخلف ناپذیر. آن روز فرا خواهد رسید که چهره درخشان او، نمایان و با اشعه طلایی خود ظلمت غم افزای شب را از بین خواهد برد. آری سیطره حکومت و سلطنت او که بر مبنای عدل و صلح واقعی مبتنی است، تمام شرق و غرب جهان را زیر نفوذ خود خواهد برد. تمام فاصله ها و مرزها را نابود و هرگونه اختلاف طبقاتی را محو و تمام انسانها را اعم از شرقی، غربی، آمریکایی، آفریقایی، آسیایی و اروپایی، سفید و سیاه، سرخ و زرد، همه و همه را زیر یک پرچم گرد خواهد آورد و پیرو یک آیین قرار داده و در تمام نقاط جهان بانگ روح افرازی لااله الا الله، محمد رسول الله و علی ولی الله را طنین انداز خواهد نمود. آنگاه در میان تمام ملل مهم قانونی غیر از قانون مقدس اسلام به رسمیت نخواهد شناخت و این یعنی «هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون». اعتقاد به مهدی موعود (عج)، ظهور آن منجی بشریت و ذخیره الهی اختصاص به مذهب شیعه ندارد بلکه اعتقاد به حضرت ولی عصر (عج) و مصلح جهانی را در فضای بیرون از اعتقادات و فرهنگ تشیع باید جستجو کرد. بسیاری از علمای اهل سنت همانند ترمذی  صاحب السنن متوفای 297، ابوجعفر عقیلی صاحب الضعفاء الکبیر متوفای 322، بیهقی متوفای 671، فرجلسی متوفای 671، ابن کثیر متوفای 774، ابن حجر عسقلانی متوفای 852، سید حلی متوفای 911، و بسیاری دیگر از علماء به صحت و یا به متواتر بودن احادیث مهدی (عج) تصریح نموده اند[1]. متقی هندی متوفی به 975 می نویسد: «علماء به مذاهب چهارگانه شافعی، حنفی، مالکی، حنبلی در صحت احادیث مهدی (عج) اتفاق نظر دارند و معتقدند که واجب است تمام مسلمانان بر این موضوع ایمان آورند».[2]  ابن خلدون می گوید: «بین تمام اهل اسلام در طول تاریخ مشهور است که در آخر الزمان مردی از اهل بیت (ع) به نام مهدی قیام خواهد نمود و دین اسلام را یاری و عدالت را گسترش خواهد داد و تمام مسلمین از آن متابعت نموده و بر تمام ممالک اسلامی مستولی خواهد شد».[3] ایمان و اعتقاد به مصلح بزرگ جهانی و مهدی موعود نه تنها در بین مذاهب اسلامی بلکه فراتر از آن در ادیان قدیم مانند آیین زرتشتی، هندی، بودایی، یهود، مسیحیت به عنوان یک اصل مسلم و قطعی مطرح است و هر یک از رهبران و انبیاء سلف به پیروانشان از آمدن مصلح غیبی و تشکیل دهنده حکومت واحد جهانی بشارت داده اند و آمدن او را پایان ظلم و ستم، استکبار، تباهی و شکوفایی قسط و عدل و داد و گستره احکام الهی دانسته اند. در کتاب اوستا و زند زرتشتیان، شادکمونی و دید هندویان و دادتک و پاتیکل بر همائیان و در کتاب مقدس بوداییان، و در مزامیر زبور منسوب به حضرت داوود (ع)  و در فصول تورات منصوب به حضرت موسی (ع) و در اسفار انجیل منسوب به حضرت عیسی (ع)  سخن از ظهور منجی بشریت و مصلح کل و بر هم زننده بساط ظلم و ستم و تشکیل دهنده حکومت واحد جهانی مبتنی بر پایه های عدالت نوید داده شده است. در آیین هندی به نام آواتارا و در آیین بودایی به نام بودایی پنجم و در میان برهمائیان به نام ویشنو و در کتاب شادکمونی از کتب مقدس هندویان به نام فرزند سید خلایق دو جهان و درکتاب مقدس داد تک بر همانیان به نام آخرین وصی ممتاطا (محمد) و در کتاب پاتیکل به نام راهنما (هادی، مهدی) تعبیر نموده اند. و اهالی  صربستان در انتظار مارکوکرا لیوپچ، ساکنان جزایر انگلستان در انتظار آرتور، ایرانیان باستان در انتظار گرزاسپه، یونانیان در انتظار کالویبرگ، اقوام اسکاندیناوی در انتظار اودین، اقوام اروپایی مرکزی در انتظار بوخص و اقوام آمریکایی لاتین در انتظار کوتزلکلوتل و چینی ها در انتظار کرشنا بسرمی برند. آری چه زیبا سروده اند.

هر کس به زبانی سخن و مدح تو گوید                      بلبل به غزل خوانی و قمری به تراند

یادداشت: حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدیان
معاون حقوق مرکز رسیدگی به امور مساجد

1. کتاب دفاع عن الکافی، سید ثامر حمیدی که نام بیش از پنجاه نفر از علماء به اهل سنت را ذکر کرده اند.

2. البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان (عج)، صفحه 177 باب 13.

3. مقدمه ابن خلدون، چاپ بیروت، طبع 1408 صفحه 311.

4- ادیان و مهدویت صفحه 38، خورشید مغرب صفحه 69.




 

پایگاه تخصصی مسجد
تعداد بازدید : ۷۷۲

تازه ترین

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

پربازدیدترین